להמתיק את המרור

חסד של אמת

360 ש"ח

ערכת פירות וירקות

720 ש"ח

ערכת ביגוד חדש לילדים

1500 ש"ח

ערכת מזון מורחבת (בשר,יין וכו')

2000 ש"ח

מענק חג

ימי האביב והפסח, המציפים את הרחובות והבתים במנות גדולות של אושר, הופכים עבור לא מעט משפחות לימים העצובים של השנה. מלחמת ההישרדות הרגילה, שגם בסתם יום של חול גדולה על האנשים הקנים, מקבלת ממדים חונקים בערבי חג ומועד. תחושת החגיגיות האופפת את הבתים המתמלאים בכל טוב, מעצימה את הריקנות הגדולה במקומות בהם אפילו המינימום אינו מובן מאיליו.
נא המתן ותאכל לפי התור

את עוצמת הכאב הגדולה מרגישות העמותות, שעל כתפיהן תלויות מאות משפחות, שצריכות להביט לעליבות הנורא בעיניים, להתמודד עם התחנונים המרים, כשרשימת הממתינים נמצאת על סף פיצוץ ולהסתובב עם מצפון אכול משום שלא היה לאל ידן להציל עוד כמה נפשות מחרפה ולדאוג ששמחת החג תהיה שלמה עד הבית האחרון בישראל.

“יש ימים שאני מרגישה שאני לא עומדת בזה. בעיקר עכשיו לפני החג” מתוודה הגב’ מיטל חן מנהל העמותה מזה 7 שנים, “אנשים לא מאמינים שהמציאות קשה יותר מכל הסיפורים, שיש משפחות שסופרות את פרוסות הלחם ומתגמלות את הילדים בביצה לשבוע על מעשה טוב במיוחד. על רקות ובשר אין בכלל על מה לדבר. החג נוחת עליהם כמו רעם וממש זועק אצלם לשמיים, אלו אנשים שממש חיים מעמותות ובלעדיהן הם מצויים בסיכון קיומי”.

חסד של אמת

אנחנו פוגשים את הגב’ חן מספר ימים לפני חלוקת פסח הגדולה שנערכה אתמול במשרד העמותה שברח’ בן זכאי בב”ב. הדרך עד שולחנה זרועה באינספור ארגזים, חבילות וסלים ומאלצת אותנו לפלס ממש בידיים משעול צר למעבר. שלושת החדרים הקטנים, שנראים עכשיו כמו מחסן ענקי, הם בעיניה המראה הכי יפה בעולם המספק תמונה מפעימה של החסד האינסופי של עם-ישראל. התגייסות מחממת לב הזרימה למקום קטן הררי מתנות שיאכילו, ילבישו וישמחו עשרות משפחות. מימין שקיות בגדים ארוזות בקפידה (חנות שלימה של עודפים שתרמה אביבית ויצמן למטרה – למעלה מ- 300 פריטים) משמאל מצעים מדוגמים ומרהיבי עין (כולל כריות ופוכים מתוצרת ורדינון האמורים לשמש כ- 50 משפחות)ובתווך קרטונים סגורים המכילים ארגזי יין (360 בקבוקים המספיקים ל- 30 משפחות באדיבות כרמל מזרחי) כשמתחתיהם ומצדדיהם משלימים את התפאורה סלים גדושים במצרכי מזון בסיסיים שמן סוכר, קמח מצה ועוד ועוד. הבלגן הגדול המשובב נפש בעיניה. למרות שהוא מקשה על ההתנהלות, היא הייתה רוצה עוד. מה שיותר תרומות שיעזרו למה שיותר משפחות.

אלפי פניות בחודש

החודש האחרון הפך ב”קרן החיים” למרתון של טלפונים, פגישות ותיאומים במה שהם מכנים פרויקט החיים הגדול של השנה. במשך השנה נסמכות על שולחן העמותה 700 משפחות הזוכות למענקים כספיים קבועים של מאות עד אלפי שקלים בחודש. אלפי פניות מתקבלות כל חודש ונבדקות באמצעות ועדה מיוחדת. למרבה הכאב, רוב הפניות נמצאות מוצדקות ונענות. פסח שובר את כל השיאים ומשנה לשנה המצב רק מחריף. חלוקות המזון מתקיימות ע”י קרן החיים בתקופת החגים (השנה עקב המצב הקשה, נוספה לראשונה גם חלוקה מיוחדת לפורים!) הופכות קשות מנשוא מול הביקושים ההיסטוריים.
“אני לא יודעת איך נצא מהגירעונות העצומים”- מודה הגב’ חן- “אי אפשר לתאר את גודל המצוקה. בייחוד נחמץ הלב מול משפחות מבוססות שנכנסו למעגל העוני, שפתאום אינן יכולות לקיים את החג ואפילו חבילת מצות היא יותר מדי עבורן…אנשים כבר לא מתביישים. הם מתקשרים בעצמם כדי לזעוק לעזרה ואפילו מתייצבים אצלנו. לפעמים המראה חזק יותר מהמילים. העניות זועקת לא רק מבחוץ והכאב, כמה נורא, מדבר בעיקר מבפנים”. השנה הגיע מספר הסלים שחולקו ל- 1500! כשמדובר בעופות, יין, ביצים ומצות קשה לסנן וגם משפחות הנחשבות בדרגה ב’ וג’ מבחינת ההזדקקות, שיש להן לפחות קורת גג קבועה על ראשן, זכו באספקה- בתנאי שנרשמו בזמן.

כחצי מיליון תרומות רק לפסח

על החלוקה המשולבת, שמלכתחילה כללה גם אספקה במחיר מסובסד ומוזל כדי לשמור על כבוד מקבלי החינם, ניצחו פחות ממניין עובדים שהתקשו להשתלט על העומס. מראות כאלו לא נראו עדיין ולדברי הגב’ חן הם הופכים קשים מעת לעת. הגזירות משמיים הופכות יותר נוקבות והתרומות ככל שהן רבות יותר, עדיין לא מצליחות לתת מענה לכולם. מאות אלפי שקלים גלגלה קרן החיים בפסח האחרון. ההוצאות על ארגזי היין והמצות מסתמכים בעשרות אלפי שקלים, שלא נדבר על העופות וכל היתר. קשה היום להאמין שכל המפעל הזה צמח ממש כאילו ” במקרה”. חן, שעבדה בגמ”ח לשמלות כלה, ראתה בעיניים כלות איך מפעל החסד קורס ומתפרק. היא החליטה להמשיך איתו לביתה ולא חלמה שתכנס למקום שלא תוכל לצאת ממנו. בהדרגה הפכה כתובת לנצרכים בכל תחום. על דלתה התדפקו נדכאים ונזקקים, שגרמו לה להרחיב את אפשרויות הסיוע. בתוך זמם זמן קצר צמחה מ-50 משפחות למרות למאות רבות . קווי היסוד של הארגון הצדקה כל הזמן מול המצוקות הנוראות שהדירו שינה מעיניה. וכי איך יכלו לעמוד מול משפחות שאפילו עגלת תינוק לא יכלו לממן? שארון אחד לרפואה לא נמצא בכל הדירה ושהמיטה היחידה (קפיצים, שבורה עד היסוד) שהילדים הצטופפו עליה חתכה בבשרם עד זב דם? וכי איך יכלה לדחות את האב האומלל שבלע את הבושה הצורבת והתייצב כדי לבקש אם לא למען חליפתו המרוטה למען זו של בנו הגדול, הקטנה עליו בכמה מידות וגורמת לו סבל והשפלה בחברה?

להזרים תרומות לצינור החיים

היא הייתה רוצה לממן את כולם, למלא מה שיותר מקררים, להאכיל מה שיותר פיות ולהעלות חיוך על כמה שיותר פנים. בשבועות האחרונים עמלה עם צוותה המצומצם סביב השעון כדי לעמוד במשימה הסהרורית ולמלא את המאגרים וההמחאות בשביל הפונים. אבל עדיין הפער בין התרומות לבין הביקושים עצום ורב ולא מאפשר אפילו לבצע חלוקה מדלת לדלת. מאה משפחות יושבות השנה על גבה, ממתינות בדחילו ורחימו לתשובתה. כספי התרומות אזלו אבל היא יודעת שלא תהיה מסוגלת להשיבם ריקם וכבר נתנה הבטחתה. “ד’ יעזור לנו לעזור לכולם” – היא בטוחה. ” קופת הפסח” שמצטברת כל השנה, שנאספת בדמים רבים, מדולדלת לחלוטין עכשיו צריך להתחיל את כל הסיפור מבראשית. למלא את המצברים מחדש כי מחר יבוא יום חדש עם חשבון חשמל ומים ומכלת שאין איך לשלם. אם התורמים ישבעו מההר מהרעבים, צינור החיים יפסיק לזרום למאות בתים. כל אחד יכול לבנות לעצמו משפחה אחת בתמיכה חודשית קבועה שייקח על עצמו. 100 שקלים כל חודש במשל במשך 15 חודשים יכסו הול הוצאות של משפחה שלימה! 100 שקלים חל לחודש במשך 5 חודשים יממנו את המצות והיין עבור משפחה ברוכת ילדים. כל אחד יכול להפוך לחלק מהמערכה להצלת החיים של “קרן החיים” המתבססת כיום בחובות אינסופיים ומתקשה להכיל את כל הפניות. ככל שיותר אנשים יהפכו לשותפים לפרויקט החיים כך תהיה התמיכה של העמותה יותר בטוחה וארוכת טווח . מפסח זה עד פסח הבא כולל מה שביניהם.